Rendra

Rendra er født i 1935 i Solo, Centraljava, Indonesien. Hans far underviste i indonesisk og klassisk javansk og var desuden en velkendt skuespiller; hans mor havde været danser ved hoffet i Yogyakarta. Rendra gik i katolske skoler i Solo og Yogyakarta og på universitetet i Yogya. Han offentliggjorde sine første digte i 1953, hans første digtsamling, Ballada orang-orang tertjinta (De elskendes ballader), udkom i 1957, og samme år udnævnte Det National Kulturråd ham til en af landets bedste digtere for 1955-56. I 1957 var Rendra i Østasien og Sovjet med en gruppe studerende fra universitetet. Hans anden digtsamling udkom i 1961, Empat kumpulan sadjak (Fire samlinger af vers), som indeholder en bevægende lyrisk del om hans første giftermål i 1959. Derefter viste Rendra voksende interesse for skuespillet, og 1964-67 studerede han ved American Academy of Dramatic Art i New York. Medvirkende hertil var givetvis at hans bøger var blevet forbudt fordi han ikke ville tilslutte sig LEKRA, præsident Sukarnos organisation for kultur, og dermed regimets retningslinjer for bl.a. forfatterne. Han og ligesindede, bl.a. Goenawan Mohamad, blev voldsomt kritiseret for deres forbindelse med det såkaldt højre-orienterede "Kulturmanifest" fra 1963, som Sukarno forbød året efter. Disse oppositionelle forfattere levede i skyggen af forfatterne fra den såkaldte "1950 generation" og deres tilslutning til en venstre-orienteret litteraturpolitik som blev varetaget af LEKRA, hvori Pramoedya Ananta Toer havde en fremtrædende position. Efter Sukarnos fald fik de yngre forfattere en chance for at gøre sig gældende, med den nyligt hjemvendte Rendra som en af de første. Hans efterfølgende fine originale produktioner har haft stor indflydelse på moderne indonesisk teater. Hans skuespil indeholdt kritik af korruption, politisk undertrykkelse og miljø-ødelæggelser. I 1971 udkom hans tredje digtsamling, Blues untuk Bonnie (Blues for Bonnie), og i 1972 den fjerde, Sadjak-sadjak sepatu tua (De gamle skos sange). Af hans skuespil foreligger på engelsk The struggle of the Naga tribe (1974). Rendra konverterede til islam i 1971 og afskaffede samtidig sine fornavne (Willibrordus Surendra).
I de følgende år stod Rendra for en række spektakulære aktioner og optrædener med forbindelse til hans "Oprørets filosofi", en kritik af den korrumperede modernitet. I 1978 undslap han et attentatforsøg på en offentlig scene, var fængslet i en periode anklaget for undergravende virksomhed og fik forbud imod offentlig optræden, og i de følgende år var han fængslet flere gange og ofte indkaldt til forhør. Først i 1985 optrådte han igen, efter syv år, med en oplæsning af egne digte (for 5000 tilhørere). I 1998 var han rådgiver for en præsidentkandidat; han afviste mange folkelige opfordringer om selv at stille op - "for at kunne tale frit, uden at være motiveret af politisk ideologi".

I Indonesien betragtes Rendra som den største nulevende digter, og han har vundet udbredt anerkendelse udenfor, især i USA, Holland og Australien. Det er Rendras virkningsfulde anvendelse af rytme, der matcher beretningens forskellige grad af påtrængenhed, og hans farvefølsomhed der udgør hans essentielle poetiske talent. Han har en udadvendt, sprudlende vitalitet; meget af hans digtning er, som det er blevet sagt, "karakteriseret ved en udpræget maskulinitet" og er "snarere beregnet på et publikum end som ord på en side der skal læses i enrum".

"During the 1950's, Rendra had been seen mainly as a nature poet, a master of strikingly imagery and balladic narrative, and a devout Catholic. His poetry of 1960, in which he develops attitudes of boredom, self-disgust and religious doubt, was not widely known. The poetry he wrote in America came, therefore, as a complete shock to those who flocked to his poetry readings. Its language was based on the directness of newspaper Indonesian. The religious poems seemed blasphemous. In one, "Swan Song", a prostitute entered heaven after intercourse with the most beautiful man she had ever known, Christ. (This was St. Theresa with a vengeance.) In another, "Sermon", a congregation turned to jackals and devoured their priest in cannibalistic mass to a steady cha-cha-cha beat. The personal poems revealed a man lost and confused, haunted by a nightmare imagery of jackals, accusing fingers and frozen pools of blood. The attitude was one of profound irony, towards the world, God and Rendra himself, with only a faint bow to the healing sanctity of traditional Javanese society. The political comment, like much of that of 1966, was crude, direct and grotesquely amusing. The sexuality was blatantly aggressive, sometimes overstated, sometimes clearly indicative of failure. Much of Rendra's poetry is characterized by an excessive masculinity." Af indledningen til "Contemporary Indonesian Poetry", ved Harry Aveling, 1975.

link til et stort, oplysende interview: