ALOA-prisen 2006

Motiveringer

 

Prisvinder

 

Marjane Satrapi, Iran – for Persepolis, min iranske barndom, en enestående beretning om et middelklasse­barns opvækst i først et shahstyret verdsligt diktatur og derefter et shiamuslimsk præstediktatur, skildret i form af en sort-hvid tegneserie med tegninger af på éngang naivistisk og samtidig høj ikonografisk billedføring. En væsentlig side er bogens skildring af børns evne til at bevare sig selv intakte trods voksnes markante indoktrine­ringsforsøg. Et fænomen der kendetegner under­trykte samfund, og som her får endnu en håbgivende udformning.

 

Nominerede

Kader Abdolah, Iran – for romanen Kileskrift, der fortæller Irans historie i store strøg, mens personerne vandrer ind og ud af den – hver med deres enorme projekt for fremtiden, bl.a. en revolutionær student der flygter til Holland og skaber sig et liv dér, og hans døvs­stumme far som med sin helt suveræne virkelighedsopfattelse kæmper sin egen kamp for frihed og retfærdighed. Abdolah balancerer suverænt mellem det patetiske, det komiske, det mytiske og det alt for dagligdags i sin beskrivelse af en moderne flygtnings overvældende bagage.

 

Santiago Gamboa, Colombia – for Bedragerne, en befriende løssluppen skælme­roman der udspiller sig i Frankrig, USA og Kina. Vellykket parodi på den moderne agent- og spændingsroman gennem et ækvilibristisk overdrevet og overraskende plot. Persontegningen er skitseagtig og karikeret, med mænd der er usædvanlig selvovervurderende og uden klar dømme­kraft, og kvinder som overgår mændene i kynisme og beslutsomhed i deres bedrageriske adfærd. Det er en historie hvor alle snyder alle, fortalt med overstadig humor. 

 

Azar Nafisi, Iran for At læse Lolita i Teheran, en erindringsbog fra den iranske revolution, som betegner den sekulære 'verdens' endeligt og starten på præstestyrets kvælningsforsøg af frie kvinders levevis: En gruppe kvinder kæmper for at holde fast i vestlig litteratur og dermed holde deres identitet som følende og tænkende væsner intakt. Sjældent er der givet så stærkt et udtryk for den voldsomme under­trykkelse som intellektuelle kvinder har været udsat for i en mands­domineret religionsfanatisme. Vigtigheden af at afvise ekstremismens afskyelige kvælning af fri tankegang og den lige så frygtindgydende trang til medløberi for at overleve får et markant signal i denne bog.

 

Assef Soltanzadeh, Afghanistan – for novellesamlingen Mennesker på flugt, hvori den indre smerte og det ydre kaos, som hans krigsramte personer lever med, omsættes til skønhed og orden. Her er en dyb indsigt i voldens anatomi og i stammesamfundets dynamik med de utallige former for bundethed og indbyrdes afhængighed. Kontrasterne i dette univers – f.eks idylliske barndoms­erindringer der sprænges af krigen – lokker læseren helt ind i personerne så man rystes for altid. Få forfattere har som Soltanzadeh kunnet kommunikere hvordan en verden går i stykker, og hvor dybt involverede alle er i denne ødelæggelse.

 

Priskomiteen bestod af Arthur Krasilnikoff, Jens Lohmann, Marianne Madelung og Marianne Østergaard.

 

Prisuddelingen skete takket være tilskud fra Center for Kultur og Udvikling.